Simfoni Kasih Buat Ayah

10:10 PM / Posted by ogy ahmad daud /


HAJI AHMAD DAUD
12.3.1932 - 11.6.2002

Dengarlah lagu merdu
Simfoni rayuan kalbu
Membisik rasa pilu
Hati rindu


Pohon daku di angin lalu
Bawakan lah simfoni syahdu
Sampaikan lah rayuan hatiku
Untuk mu simfoni kasih ku


Itulah lagu ''SIMFONI KASIH'' ciptaan arwah ayah saya Hj Ahmad Daud dan lirik nya di pena kan olih Dato Rahim Razali.Lagu ini merupakan lagu tema untuk filem ''ABANG'' dan saya diminta untuk menyanyikan nya. Memang bukan mudah untuk menjadi seorang penyanyi lagi-lagi kalau penerbit lagu itu merupakan ayah saya sendiri.Arwah ayah begitu teliti dengan sebutan, teknik nyanyian,pernafasan,pemahaman cerita disebalik lirik,phrasing,dan berkali-kali beliau katakan kepada saya bahawa nyanyian itu adalah sebuah penceritaan jadi bagaimana Fauziah nak sampaikan cerita dengan berkesan kalau Fauziah sendiri tak faham apa yang Fauziah nyanyikan?Bagaimana mereka yang mendengar nyanyian Fauziah dapat merasakan apa yang Fauziah nyanyikan kalau Fauziah sendiri menyanyi tanpa emosi?

Ya,itulah ayah saya seorang Biduan yang begitu teliti, dedikasi dan mementingkan mutu melalui hasil kerja nya. Seorang penyanyi, penghibur,pelakon,pengacara yang disegani ramai.Setiap kali beliau berada diatas pentas beliau berjaya memukau penonton dengan lawak spontan nya,nyanyian nya,tiupan daun nya. Itulah kelebihan beliau,dapat melahirkan melodi lagu dengan tiupan daun nya,beliau mempelajarinya dari seorang askar berketurunan GURKHA ketika beliau masih lagi bersekolah di Penang Free School dan setiap kali saya melihat ayah diatas pentas saya rasa kagum dengan kehebatan bakat yang ALLAH telah anugerahkan kepada nya.


Ayah..hari ini genap tujuh tahun ayah kembali ke rahmatullah.Terlalu banyak kenangan indah,manis,lucu bersama ayah.Fauziah rindukan kucupan ayah di dahi Fauziah setiap kali kita bertemu,Fauziah rindukan gurau senda ayah yang sentiasa menceriakan suasana,Fauziah kagum dengan sifat ayah yang gemar menolong sesiapapun tanpa mengira bangsa dan agama, Fauziah kagum dengan sikap ayah yang peramah dan nasihat ayah kepada Fauziah supaya jangan sombong pada peminat Fauziah akan pegang nasihat itu hingga ke akhir hayat Fauziah. Ayah selalu beritahu Fauziah ''TAKUT PADA ALLAH TAPI SENTIASA MENGHORMATI SESAMA INSAN TAK KIRA MEREKA ITU TUA ATAU MUDA''

Ayah...Fauziah masih ingat betapa kecewa nya ayah apabila Fauziah tidak berjaya didalam bidang akademik seperti yang ayah harapkan kerana ayah ingin sangat melihat Fauziah bergelar ''GURU'' seperti arwah datuk Master Md.Hashim tetapi ayah, sekarang Fauziah dah pun bergelar seorang ''GURU'' walaupun ''GURU'' dalam bidang seni lakon dan Fauziah pasti kalau ayah masih ada di dunia ini ayah akan tersenyum dengan pencapaian anak ayah ini dan Fauziah juga sudah bergelar seorang ''IBU'' kepada anak yang diamanah kan ALLAH untuk Fauziah memelihara nya hingga ke akhir hayat Fauziah. Ayah...Fauziah mohon maaf tidak dapat memberikan cucu kepada ayah ketika Fauziah di alam rumahtangga, Fauziah hanya mampu merancang ayah tapi ALLAH yang menentukan dan Fauziah bahagia sangat dapat jugak bergelar ibu kepada cucu ayah yang bernama Nuraminah Aishah dan setiap kali dia mendengar lagu ayah diputarkan di radio atau menatap wajah ayah dikaca tv dia akan memanggil "DaDa"(makna nya datuk dalam bahasa Urdu arwah datuk dari Pakistan jadi semua cucu-cucu ayah memanggil dia dengan panggilan ''Da-Da''.) Sayangnya, Aminah tidak dapat merasai kasih sayang seorang datuk dan Fauziah redha dengan ketentuan Allah S.W.T

Ayah...Fauziah juga ada mendengar cerita lucu mengenai ayah dari sahabat2 ayah. Antaranya, Ramli M.S yang merupakan penerbit album Panca Sitara, dia ada menceritakan pada Fauziah yang beliau menyuruh ayah menjadi saksi di hari penikahannya dan dia bertanya pada ayah "Abang Mad, berapa saya nak kena bayar untuk jadi saksi, ayah cakap bayar 5 ringgit cukuplah" jadi Ramli pun bayarlah kepada ayah dan Aziz Satar, tapi uncle Aziz Satar tanya balik pada Ramli, kenapa bayar 5 ringgit jer? Ramli pun jawab " Dah Abg Mad yg suruh, saya manalah tau, saya tak pernah kahwin, baru ni saya berkahwin". Uncle Aziz Satar pun berkata "Gila ke Ahmad Daud ni, adakah jadi saksi bayar 5 ringgit. Dia ingat ni zaman Jepun??? Ramli pun menjawab "Saya tak tau apa2 Abg Aziz, saya ikut aje apa Abg Mad suruh". Bila Fauziah dengar cerita ni dari Ramli memang Fauziah gelak besar, mengenali perangai ayah, ayah memang seorang yang melakukan sesuatu dengan ikhlas, kerana bagi ayah nilai persahabatan itu lebih besar nilainya dari wang ringgit.

Ayah....Fauziah masih ingat ketika Fauziah memberitahu kepada ayah dan mak yang Fauziah nak mengerjakan umrah pada esok harinya iaitu pada 9.12.1999. Ayah terperanjat dan bertanya pada Fauziah " Awat tak habaq awal2??" Sajer jer Fauziah tak mau beritahu awal2 dan esoknya ayah menghantar Fauziah ke KLIA dan ayah sanggup menunggu hingga pesawat berlepas. Bila Fauziah pulang ke tanah air ayah yang datang menjemput di KLIA dan Fauziah berteriak apabila melihat kelibat ayah. Ayah terperanjat dan berkata "Ehh!! sapa pulak pompuan Arab yg dok teriak nama saya??" Fauziah berkata "Ini Fauziah lah ayah...anak ayah...Fauziah" Ayah nampak terperanjat dan terus memeluk Fauziah begitu lama dan erat. Bila ayah melepaskan pelukan ayah menatap wajah Fauziah dengan begitu lama dan terus membawa Fauziah pulang dan bertemu mak di rumah di Taman Melawati. Sesampai di rumah ayah bertanya " Apa sebenarnya terjadi di Mekah Fauziah??" Fauziah hanya menjawab " Fauziah dah dapat ketenangan jiwa yang Fauziah cari selama ini." Mak mengucapkan syukur ke hadrat Allah dan Fauziah dapat melihat air mata ayah bergenang. Ayah.....penghijrahan Fauziah telah menimbulkan spekulasi, kontrovesi dan pelbagai andaian yang dilemparkan kepada Fauziah, tapi Fauziah bersyukur ayah dan mak sentiasa berada di sisi Fauziah kerana ketika itu Fauziah sendiri tidak memahami apa yang sebenarnya yang Fauziah lalui sehinggalah dijelaskan oleh Uztaz Hakim guru agama Fauziah. Ayah...bagi seorang anak yang banyak melakukan kesilapan, penghijrahan Fauziah merupakan hadiah yang terbaik yang pernah Fauziah berikan kepada ayah dan mak dan Fauziah bersyukur ke hadrat Allah SWT ayah diizinkan melihat penghijrahan Fauziah.

Ayah....Fauziah tidak boleh lupa pada petang raya tahun 2001, ketika Fauziah memasukkan duit raya dalam paket, tiba2 Fauziah tersedar yg ayah sedang menatap wajah Fauziah dengan pandangan yg begitu sayu. Fauziah bertanya "Kenapa ayah?" tapi ayah hanya tersenyum. Rupa2nya ayah seakan merasakan bahawa itulah raya yang terakhir buat ayah...

Ayah.....pada hari lahir ayah yang ke 70 tahun 2002, kami meraikannya di rumah dengan mengadakan majlis doa selamat, seperti biasa ayah begitu ramah melayan para tetamu. Setelah mereka pulang, ayah ada berkata pada Fauziah "Fauziah, ayah rasa ayah dah tak lama lagi ni" "Kenapa ayah cakap macam tu, ajal maut kan urusan Allah. Kita baru sama2 menyambut hari kelahiran ayah." Ayah tidak menjawab dan hanya tersenyum..

Ayah.....3 bulan selepas itu ayah dimasukkan ke Hospital Gleneagles di Ampang dan doktor yg merawat ayah memaklumkan pada Fauziah ayah tiada harapan untuk hidup. Bila saje Fauziah mendengar kata2 doktor itu Fauziah terus meluru dan memeluk ayah yg ketika itu di wad ICU. Fauziah terus mencium tangan, wajah, dahi ayah dan Fauziah berkata " Ayah, tolong ampunkan segala dosa2 Fauziah, halalkan makan minum Fauziah, tolong ampunkan Fauziah ayah. Banyak dosa Fauziah pada ayah." Sambil kita berpelukan erat, ayah berkata "Ayah ampunkan segala dosa2 Fauziah dan anak2 ayah yg lain.Ampunkan ayah juga Fauziah kalau ayah ada lakukan silap pada Fauziah". Ayah tak pernah melakukan apa2 dosa pun pada Fauziah. Berulangkali ayah berkata "Fauziah, tolong jaga mak baik2 bila ayah takde, janji dengan ayah. Jangan sakitkan hati mak. Dia itu mak..." Fauziah janji ayah, sampai bila2 Fauziah akan jaga mak. Ayah juga berkata " Fauziah, semasa Fauziah pulang dari Umrah dan ayah memeluk Fauziah di KLIA, hati ayah berkata anak ayah sudah berubah." "Alhamdullilah, semuanya berkat doa ayah dan mak."

Ayah pulang mengadap PENCIPTANYA pada tanggal 11.6.2002 di hospital. Bila berita kematian ayah tersebar dan ketika jenazah di bawa pulang ke rumah, Fauziah lihat ramai yang menanti untuk menyambut jenazah ayah dan tidak putus2 ayat quran dibacakan. Ayah...berkat kesungguhan ayah untuk mendapatkan hak tapak yg selama ini adalah tapak badminton untuk dijadikan sebagai masjid yg diberi nama Masjid Al Hidayah di Taman Melawati, jenazah ayah merupakan jenazah yg pertama yg dimandikan, dikafankan dan disolatkan di masjid itu. Ayah...Fauziah rasa terharu dan bersyukur melihat betapa ramainya org yg mendirikan solat jenazah untuk ayah..

Ayah...Dua hari selepas ayah pulang ke rahmatullah, seorg lelaki India bernama Bachan dtg ke rumah dan bertanyakan ayah. Fauziah berkata ayah telah pun tiada. Dia tanya ke mana ayah pergi. Fauziah kata ayah telah meninggal dunia. Dia terus menangis teresak2 sambil berkata "Ya Tuhan, kenapa tidak ambik aku, kenapa ambik itu Tuan Haji. Dia org baik." Fauziah bertanya "Macam mana awak boleh kenal ayah saya?" lalu dia menceritakan dia seorg yg daif, memerlukan wang untuk hemodialisis, jadi pada satu hari dia lapar dan takde wang untuk makan dan dia mencari makan dlm tong sampah depan rumah ayah. Bila ayah melihatnya, ayah memanggil dia masuk ke dalam rumah dan menyediakan makanan, dia pun memberitau masalah dia pada ayah yg dia perlukan wang utk rawatan penyakit dia. Dia juga meminta belas ihsan dari satu rumah ke satu rumah tetapi kebanyakkannya tidak menghiraukan malah ada juga yg terus menutup pintu. Terus ayah berkata " Mulai sekarang kalau awak perlu makan dan wang datang jumpa saya, saya akan tolong awak."

Ayah....pada majlis tahlil ayah yg ke 40 hari, Bachan datang ke rumah ketika kami sedang membaca Yassin. Selesai majlis dia datang menghampiri Fauziah dan berkata " Kakak, saya sudah peluk Islam". Fauziah mengucapkan syukur ke hadrat ALLAH SWT dan bertanya "Bila?" Dia menjawab "Pagi tadi dan nama Islam saya Muhammad Bachan Abdullah. Saya ingat Tuan Haji (ayah) banyak cerita tentang Islam pada saya. Kakak, saya mau minta sejadah, kain pelikat dan songkok Tuan Haji. Boleh tak kakak kasi sama saya sebab saya mau solat." Fauziah terus menangis dan di hati Fauziah berkata "Inilah amalan yg empunya diri dan Allah saja yg tau." Mak, saya dan adik beradik juga tidak pernah tau akan kebaikan yg ayah telah lakukan terhadap Hamba Allah ini. Kami semua menangis tanda syukur kerana ayah telah berjaya memberi sinar Islam bukan hanya kepada Bachan tetapi pada beberapa sahabat ayah yg lain.

Ayah......Salah satu kenangan yg Fauziah tidak boleh dapat lupakan apabila Fauziah dinobatkan sebagai Penghibur Paling Popular Anugerah Skrin 1997, ayah yg menyampaikan anugerah itu kepada Fauziah. Fauziah mengucup tangan ayah dan memeluk ayah, ayah membisik di telinga Fauziah "Ayah bangga dengan Fauziah". Pada saat itulah Fauziah merasakan yg Fauziah telah berjaya menebus balik rasa kekecewaan ayah apabila Fauziah gagal dalam bidang akademik tetapi Fauziah berjaya di dalam bidang seni yg Fauziah pilih ini.

Ayah.....Fauziah berbangga dianugerahkan insan yg berhati mulia yg bernama Hj Ahmad Daud sebagai ayah Fauziah. Terima kasih ayah kerana memberi kasih sayang, didikan ilmu dunia dan akhirat, membesarkan Fauziah, ayah sentiasa mendoakan Fauziah dan merestui Fauziah berkecimpung di dalam industri seni ini. Nasihat ayah kepada Fauziah akan sentiasa Fauziah pegang iaitu jaga displin, mesti ada ilmu, berusaha dengan keras, tiada jalan pintas untuk berjaya, jangan sombong pada peminat dan jangan sesekali berlagak, dan Fauziah juga ingat pesanan ayah ni sampai bila2.."Seorang insan seni tidak akan membawa apa jua masalah dia apabila dia berada di atas pentas kerana tanggungjawab dia adalah untuk menghiburkan org. Jadi apa juga masalah yg kita ada, kita tinggalkan di belakang pentas"

Ayah......Fauziah mendoakan ayah bahagia disisi ALLAH SWT dan ditempatkan di golongan orang - orang yang beriman dan soleh dan menjadi ahli Syurga ALLAH SWT...

Ayah.....suatu hari kita pasti bertemu.

Fauziah amat sayang dan rindu pada ayah....

Ayah ketika di Singapura

Mak, Ayah, Seniwati Dayang Sofia & Seniwati Sarimah

Ketika saya berusia satu bulan

Ayah, Mak, Saya & Nenek (Allahyarhammah Hjh Maimon Haris )

Rumah kami di Singapura, kakak saya, Noraini, saya & Ayah

Mak, Saya & Ayah ketika saya berusia setahun

Gandingan pertama saya dan ayah di dalam Rancangan Hiburan Minggu Ini ketika latihan di RTM

Kami berdua mendendangkan lagu Simfoni Kasih.

Ayah dan saya di pra tonton filem Suara Kekasih

Gambar atas : Ayah dan sahabat di rumah
Gambar bawah: Ketika kami berada di negara Perancis

Ayah ketika membuat persembahan di Dewan Sri Pulau Pinang

Ayah ketika bekerja di PERFIMA

Penghibur Sepanjang Zaman

Di sinilah bersemadinya seorang insan seni yang bernama Hj Ahmad Daud Md Hashim

AL - FATIHAH

132 comments:

Comment by ::@FiQ on June 11, 2009 at 9:39 PM

camne perasaan kak ogy yer taim taip neh..
sabar banyak2...

Comment by nas on June 11, 2009 at 9:49 PM

Al-Fatihah semoga arwah ditempatkan dengan hamba2 yang beriman...Amin..Sayu rasanya bila nas membaca nukilan kak ogy..Nas faham apa yang akak rasa, sebak n sayu bila mbaca coz situasi kita sama..ibu nas baru saja meninggal dunia pada 01.12.2008..Ibu nas menghidap sakit kencing manis n sakit buah pinggang yang teruk,4 tahun sebelum beliau meninggal dunia nas terpaksa bhenti kerja coz mak dah x boleh berjalan, just boleh bangun utk mkn n minum n slebihnya nas akan uruskan dari pakai n tukar pampers mak,mandikan mak jaga mak dihospital..if mak masuk hospital, sebulan kena msk wad so sbln juga nas tido sana tapi nas x kisah coz pgorbanan beliau pada nas lg besar dari tu..ssungguhnya pengorbanan ibubapa kita terlalu besar hingga kita sendiri x blh membalasnya..apa pun nas suka tgk akak, akak kuat semangat n tabah orgnya...

Comment by masz on June 11, 2009 at 9:59 PM

kak Ogy..menitis airmata saya kala membaca entri ini..it reminds me of my beloved late father Hj. Abdul Hamid bin Jalil..he passed away 2 years ago..tapi smpai sekarang saya masih tak boleh melupakan arwah..rindu yang membuak2 pada arwah..terasa baru semalam arwah meninggalkan saya..semoga Allah menempatkan mereka dikalangan orang2 yang beriman. Al-Fatihah.

Comment by Cik Nad on June 11, 2009 at 10:16 PM

Askum kak ogy,
membaca coretan kak ogy membuatkan saya menitiskan air mata dan terasa diri ini sgt bersyukur kerana masih lg mempunyai seorg ayah.
saya mendoakan semoga kak ogy sentiasa sabar dan carilah kebahagiaan dan kegembiraan yg kekal abadi.wish u all the best!

Regards,
Cik Nad.

adzuara on June 11, 2009 at 10:17 PM

Al-Fatihah buat ayahanda kak ogy... semoga di tempatkan di kalangan orang2 yg beriman. Amin

Comment by R LEeN on June 11, 2009 at 10:18 PM

salam kak ogy.....

sedih saya .....

saya pun dapat rasakan kebaikan arwah selama dia hidup....percakapannye menampakkan peribadinye yang amat mulia...

Comment by Hayati on June 11, 2009 at 10:20 PM

Salam Fauziah,
Menitis airmata saya dengan cerita Fauziah.terharu kerana betapa besarnya nilai ingatan seorang anak yang tak pernah padam pada ayahnya. Semuga Fauziah tabah menempuh hidup dan masih ramai lagi yang menyayangi fauziah walaupun nilainya tak sama seperti kasih sayang ayah Fauziah sendiri.

yattyoko on June 11, 2009 at 10:52 PM

Al fatihah...
Dihadiahkan buat Allahyarham Hj. Ahmad Daud...

Salam akak ogy...
Cek speechless dgn entry akak ogy kalini. Uhuks..
Rupanya dah genap 7thn pemergian arwah. Cepatnya masa berlalu. Malam ni plak mlm jumaat, tentu akak dah hadiahkan bacaan yassin untuk arwah berdua.

Semoga arwah berdua dicucuri rahmat olehNya dan ditempatkan di kalangan ahli syurga. InsyaAllah.

Cek percaya arwah berdua amat berbangga dgn akak ogy walaupun pada hakikatnya mereka sudah tiada lagi di dunia fana ini. InsyaAllah sejuk perut arwah ibu akak ngandungkan akak.

Akak kena kuatkan semangat dan teruskan perjuangan jihad depa berdua sehingga ke hembusan nafas terakhir. Cek sentiasa bg sokongan pd akak ogy wpun hanya sekadar di angin lalu...
uhuksss....

Anonymous on June 11, 2009 at 11:08 PM

Hi Kak Ogy,saya terharu dengan entry tentang arwah ayah kak Ogy..sesungguhnya,kak ogy adalah seorang anak yang baik..dan ayah kak ogy adalah orang yang baik juga..semoga rohnya dicucuri rahmat..insyaallah..abadikanlan saat2 indah orang2 yang telah tiada di hati kita buat selamanya..Insyaallah..

ZBR Singapore

Comment by nurul~ on June 11, 2009 at 11:21 PM

alfatihah,,,
sayu jer bukak blog kak ogy...penuh dengan kesayuan, sekurang2nya akk merasa,saya........

Comment by Saz-e-La on June 11, 2009 at 11:23 PM

Al-Fatihah buat arwah Ayah kak Ogy...semoga rohnya dicucuri rahmat Allah SWT dan berada dlm golongn org2 yg beriman..amin
entry kali ni btl2 buat air mata saya xberhenti mengalir..sy xdpt bayangkan mcmna la perasaan kak ogy semasa menaip entry ni...
walaupun saya belum merasai kehilangan org yg tersayang...tapi saya dapat merasainya melalui luahan hati kak ogy ni...moga kak ogy trus tabah dlm hidup dan meneruskan perjuangan arwah ayah kak ogy xkirala dlm bidang seni dan juga dlm memberi sinar islam kepada org lain...insyaAllah
Moga kak ogy juga dpt mnjadi anak dan ibu yg solehah... ;D

Comment by ogy ahmad daud on June 12, 2009 at 12:01 AM

Salam sejahtera buat anda semua yang sudi membaca nukilan saya mengenai arwah Ayah.Sukar nak dilafazkan dengan kata2 perasaan saya apabila saya menghasilkan nukilan ini. Hanya ALLAH SWT saja yang tahu perassan seorang anak yang terlalu amat merindui seorang insan yang bergelar AYAH.Kami anak2nya amat bersyukur dianugerahkan beliau sebagai ayah kepada kami dan kami juga amat2 bersyukur kerana diizinkan ALLAH SWT untuk menjaga beliau ketika beliau sihat dan ketika beliau sakit sepertimana beliau menjaga kami semasa kami kecil. Terlalu besar pengorbanan beliau terhadap kami sekeluarga. Kami anak2nya mengucapkan terimakasih kepada anda semua kerana mendoakan arwah AYAH dan kami juga mendoakan semuga anda semua dirahmati ALLAH SWT dan mendapat kebaikan,kemuliaan dan kebahagiaan dunia dan akhirat. Amin,amin,amin. Ya ALLAH Ya RABBAAL Alamin.

Comment by daydeck86 on June 12, 2009 at 12:29 AM

salam kak ogy
harap kak ogy tabah dan redha atas pemergian ayah kak ogy yer

Comment by D'Rimba on June 12, 2009 at 1:01 AM

Ayah pendidik anak bangsa menjadi insan berguna kelak dulu kini dan selamanya...................

Comment by meme_jr on June 12, 2009 at 1:14 AM

sabar la kak ogy
sesungguhnya stiap y hadir akn pergi jua
kita cuma mampu mengenang nostalgia bersamanya dan mendoakannya agar beliau di tempatkan di kalangan org2 yg soleh
semoga kak ogy lebih tabah melalui liku2 hdup ini

salam

Comment by doreen sutton / adorin ariff on June 12, 2009 at 1:55 AM

salam akak...bila bercakap psl kematian ni..tringat plak pd arwah daddy doreen yg mninggal pd 14 januari 2009...br nk msuk 5 bulan...

kematian adalah urusan ALLAH....yang pasti akan ttp berlaku..itu dah memang janji ALLAH..

kita cuma perlu terus berdoa agar roh mereka ditempatkan dikalangan org2 yg beriman...

kita perlu tabah menghadapi hidup ini dalam apa jua keadaan sekalipun...

semoga kita terus tabah yer akak?

salam sayang...

Comment by :: MURNI MASREENA :: on June 12, 2009 at 2:36 AM

salam kak ogy...
di kala saya membaca coretan kak ogy tentang arwah ayah kak ogy... air mata saya turun mencurah2... saya juga telah kehilangan ayah semenjak 3 tahun yang lalu... apa yang kak ogy rasa... itulah yang saya rasakan.... apatah lagi saya amat rapat dengan arwah ayah... dan di tika ini.. ketika dapat bernafas sedikit dan berjaya dalam hidup.. saya dan adik2 tak dapat berkongsi dengan ayah.... sedangkan dia lah yang bertungkus lumus menyekolahkan kami sekeluarga... Saya kagun dengan kak ogy... walaupun nampak kasar dan tegas di luar... rupa2nya hati kak ogy pun agak lembut seperti diri saya.... saya kagum.... betullah... kata pepatah.... wanita.. bukan saja dapat menghayun buaian.. malah boleh menggoncang dunia.... itulah indahnya kita menjadi wanita..... syabas kak ogy!!.. saya cukup kagum dengan coretan kak ogy.... salam penuh keikhlasan dari saya......

Anonymous on June 12, 2009 at 6:01 AM

Al Fatihah untuk ayah Kak Ogy...

sebak dan meleleh airmata saya bila baca cerita kak ogy ni, i feel for you, mak saya pun dah meninggal setahun lebih yg lepas, sedih dan rindunya pada dia Allah saje yg tahu...

saya pun peminat ahmad daud dgn seniwati saadiah, lovely couple...

take care kak ogy

yatie

Comment by sue_sue_ka on June 12, 2009 at 8:29 AM

al-Fatihah..

salam kak ogy,
sayu hati membaca cerita kak ogy.
banyakkan bersabar, ya.

Comment by ina's on June 12, 2009 at 9:23 AM

kak ogy..sedih saya bacer coretan akak...al-fatihah untuk arwah...

Comment by Hakim on June 12, 2009 at 10:01 AM

Salam Kak Ogy

Saya merupakan salah satu dari jutaan peminat kak ogy dari dulu sampai kini. Saya menonton lakonan, persembahan nyanyian dan pengacaraan akak dari dulu lagi. Saya selalu berasakan bahawa kak ogy adalah inspirasi serta legenda yang harus dikenang oleh setiap lapisan masyarakat. Hingga kini setiap filem lakonan kak ogy terus saya tonton berulang2 kali kerana saya berasa sungguh dekat dengan kehidupan itu walaupun kebanyakkannya berlatarkan zaman 80an seperti Ali Setan, Suara Kekasih, Rentak Desa, Dewi Cinta (era kegemilangan kak ogy)dan pada ketika itu saya baru saja dilahirkan. Ketika brita kak ogy ingin melakukan penghijrahan saya seakan terkejut namun pada masa yang sama bersyukur dan gembira dengan perubahan itu. Tiada yang lebih menggembirakan bila dapat tahu kak ogy kembali ke arena seni dengan imej dan pendekatan yang baru namun masih mengekalkan aura serta karisma seorang bintang yang tiada tolok bandingnya. Untuk itu saya cukup2 mengharapkan Kak Ogy akan terus berjuang di persada seni ini dan ingin sekali saya melihat kak ogy kembali berlakon dalam filem2 hebat, mengacarakan ABPBH (ianya sudah terlalu sinonim dengan akak, bosan btol tgk pengacara lain mengendalikannya) serta kalo bole berlakon dalam drama2 bersiri supaya impak Kak ogy lbh dirasai..Ini kerana kami semua cukup menghargai bakat yang dikurniakan ALLAH terhadap akak serta darah seni yang diwarisi dari ayahanda serta bonda anda...


Sukses selalu daripada saya,
Hakim

Comment by tiddy on June 12, 2009 at 10:13 AM

Al-Fatihah buat arwah..sayu hati saya mbaca coretan ni..akak bertuah kerana mdapat kasih sayang dan didikan dari seorang ayah..bagi saya yang x pernah mngenal erti kasih seorang bapa,di ruangan oni cukup mbuat hati saya tersentuh..

Comment by princess_eryna on June 12, 2009 at 10:48 AM

semoga arwah ditempatkan di kalangan org2 yg beriman..........

Comment by SyahNur on June 12, 2009 at 10:55 AM

al-fatihah..
semoga Allah mencucuri rahmat keatas roh hj.Ahmad Daud.. insyaallah...

mmg bnyk kenangan yg tidak dpt dilupakan antara kak ogy dgn ayah tercinta..

Comment by nur abidah ismail on June 12, 2009 at 12:07 PM

salam kak ogy...
sebak nye hati saya sekarang ni...

Allah menguji umatnya yang disayangi...

Tabah, sabar dan redha dengan ujian yang telah, sedang dan akan berlaku...

Didikan arwah menjadikan kak ogy seperti sekarang...

Beruntungnya kak ogy...

Comment by Ibuhani on June 12, 2009 at 12:14 PM

Salam Ogy. Al-fatihah buat ayahanda dan bonda Ogy. Sedih kalau ditinggal org kesygn kan...sbb saya baru kehilangan org saya syg.Kita sama umur. Malah same zodiak jugak...Libra. Saya pernah duduk rumah Mak long saya kat Melawati, Jln B6 sebelah rumah Ogy. Malah rasenye bilik kita sebelah2...pernah dgr Ogy latih nyanyi mlm2...nyanyi lagu Kak Pah, Byk yg nak saya tulis tp lain kali...ye. Sudi kiranye Ogy ke blog saya, Saya link Ogy ye?

Comment by pieya on June 12, 2009 at 12:18 PM

menitis air mata membacanyer....semoga kak ogy beroleh kekuatan....byk2 la sedekahkan al-fatihah tuk mereka...betul kata bidalan harimau mati meninggalkan belang n manusia mati meniggalkan nama n amalan2 yang dilakukan...alhmadulilah...arwah sempat mengislamkan saudara bachan....begitu besar nilainya...Allahuakbar!!

Comment by susi on June 12, 2009 at 1:30 PM

salam kak uji...

minitik air mata saya baca nukilan ni...anak mn yg tak rindukan bapanya..apalagi ibunya...al fatihah tuk arwah...

harap kak ogy tabah menjalani kehidupan mendatang...

susi doakan kak ogy & shasha or aminah,,berbahagia selalu...

Comment by Ogie on June 12, 2009 at 1:31 PM

Salam Kak Ogy....

Ogie doakan arwah tenang dan dihimpunkan bersama org2 yg beriman dan dikasihi Allah.

Al-fatihah...

Comment by nurul~ on June 12, 2009 at 1:34 PM

salam
hi kak ogy my feveret artis ..wat la cbox ur shoutmix kat tepi tu,mane tahu akk tgh bukak leh kitaorg chatting ngan akk..tu jer peluang nak chatting ngan akk........mmmmuuuuuaaaaahhhhhh...

Comment by Zila on June 12, 2009 at 2:26 PM

Sedihnya baca kisah ayah kak Fauziah ni....

Comment by ina on June 12, 2009 at 4:00 PM

senasiblah kite..sebab kita dengan ayah je tinggal. mak dan adik beradik dah tak de.sabojelah

Comment by kasih nash on June 12, 2009 at 5:30 PM

salam kak ogy.. tersentuh hati saya baca luahan akak pada arwah.. moga arwah ditempatkan dalam golongan ahli syurga..

kakyong on June 12, 2009 at 5:35 PM

kak ogy..
such a moving post. sayu hati dan berlinangan air mata membacanya. saya dpt rasakan kerinduan kak ogy pada arwah. harapan saya semoga kak ogy akan terus happy dan kuatkan semangat. love u kak ogy. Al-Fatihah utk arwah.

Comment by makdaracute on June 12, 2009 at 5:57 PM

sebak sungguh baca entry kak Ogy kali nie...Moga kak Ogy tabah mengharungi liku-liku kehidupan ini..& Al-Fatihah buat arwah..moga rohnya sentiasa aman disana. amin.

Comment by Sue on June 12, 2009 at 8:44 PM

Assalamulaikum kak ogy,

Tersentuh hati saya membaca luahan dan nukilan akak. Semoga arwah ayah akak ditempatkan dikalangan orang-orang beriman...AlFatihah

Comment by edzlin007 on June 12, 2009 at 9:54 PM

salam akak ogy.

Al-Fatihah buat arwah.
sebak saya baca tulisan kak ogy.
arwah ayah kak ogy bukan sahaja seniman yang bagus, tapi jasanya lebih daripada itu.

Comment by ima shhs on June 12, 2009 at 10:03 PM

"Harimau mati meninggalkan belang, manusia pergi meninggalkan nama"

Bersyukur atas nikmat kurniaanNYA yg mnjadikan kita antara insan2 yg dpt merasai kasih seorg ayah.. redha dgn janjiNYA yg menentukan ajal dan maut kita semua.. Pasrah dgn pemberianNYA yg memberi dan kita merasainya.. Tenang dalam menerima segala rahmat dan dugaan...

Kak Ogy, Bakalku himpun doa2 ikhlas khas buat ayahandamu yg tlh pergi. Utkmu jua Kak Ogy, doaku agar terus bahagia dan gembira dibawah limpah kurniaan Ilahi...

Diriku yg iklhas tp jauh darimu...;))

Anonymous on June 13, 2009 at 3:04 AM

Kak Ogy...dikenang boleh ditangis jangan...Syukur kerana Kak Ogy pernah merasai hangatnya kasih seorang ayah..syukur kak Ogy..Al Fatihah.

Che abang

Comment by Joel on June 13, 2009 at 6:11 AM

moga rohnya di tempatkan di sisi orang-orang yang soleh...amin.

Comment by nadiah2020 on June 13, 2009 at 9:12 AM

akak sedihnyer....x tertanggung rasanya sebak di dadaku...huhuhu....thanks sebab menyedarkan pengorbanan seorang ayah kepada saya....''ayah...along pasti akan menjadi tulang belakang ayah....dan akan menyokong ayah selamanya...''

Comment by D'Rimba on June 13, 2009 at 12:11 PM

Semalam di Istana Budaya Acara Baca Puisi Utusan golongan pelakon mahupun penyanyi tidak berapa ramai yang hadir memberi sokongan padu dalam dunia sastera dan bahasa Melayu tanah air. Cukup mengecewakan.

Comment by hera the hero on June 13, 2009 at 7:41 PM

al-fatihah buat allahyarham..
pilu, sebak hati baca entry kak ogy. sedih yang teramat sangat, menitis air mata..

tiap yang hidup pasti akan kembali kepadaNya.. begitu jua kita kelak..

Moga kesudahan kita semuanya baik-baik belaka, amin!

Comment by Amylia on June 13, 2009 at 8:41 PM

menangis saya baca entri kali ni. saya terasa dekat sangat dengan apa yang kak ogy tulis.
saya harap saya sempat bagi cucu kat ayah saya.

Comment by ogy ahmad daud on June 13, 2009 at 8:59 PM

Salam D'Rimba tidak ada seorang pun wakil dari utusan yang memaklumkan pada saya.

Comment by ogy ahmad daud on June 13, 2009 at 9:34 PM

Salam kepada semua pembaca yang Budiman, saya cukup terharu dengan respon2 anda semua terhadap nukilan saya mengenai arwah AYAH. Saya mohon maaf kerana tidak dpt menjawab kesemua respon2 yang diberi, stiap kali saya membaca respon kalian ianya membuatkan saya sebak,terharu,sedih,bersyukur kerana doa2 kalian terhadap arwah AYAH dan juga kepada saya. Alhamdulillah, dan insyaALLAH saya akan sentiasa memohon kekuatan dari ALLAH SWT untuk saya mengharungi hidup ini.Kepada yang tidak pernah merasai kasih sayang seorang AYAH,hanya ALLAH SWT saja yang AMAT MENGETAHUI qada dan qadar yang telah ditentukan untuk anda. Saya boleh memahami bagaimana perasaan anda dan jikalau nukilan saya ini telah membuat kan anda rasa sedih dan pilu, saya menyusun sepuloh jari memohon ribuan ampun dan maaf kerana niat saya menulis mengenai arwah AYAH saya hanya untuk berkongsi dengan anda pengalaman2 saya bersama arwah dan meluahkan rasa rindu yang teramat sangat terhadap arwah.Mohon maaf dipinta sekali lagi. Kepada yang masih lagi mempunyai insan yang bergelar AYAH jagalah mereka dengan penuh kasih sayang,anda akan sentiasa diberkati,dirahmati,disayangi ALLAH SWT. Sekali lagi saya panjatkan doa buat anda pembaca yang Budiman agar anda semua dilimpahi rahmat ALLAH SWT dan mendapat kebaikan dan kebahagiaan dunia dan akhirat. Amin,amin,amin. Ya ALLAH Ya RABBAL Alamin.

qisdiana on June 14, 2009 at 12:32 AM

Salam kak Ogy....
Menitis airmata qis bila membaca nukilan kak ogy....qis faham apa yg kak ogy rasa....qis juga telah kehilangan ayah semenjak 8 tahun yang lalu...smpai sekarang qis masih tak boleh melupakan arwah ayah & kenangan bersama arwah ayah sentiasa segar diingatan....apatah lagi qis amat rapat dengan arwah ayah...
Semoga Allah menempatkan mereka dikalangan org-org yang beriman...Amin... Al-Fatihah....

Semoga kita terus tabah kak yer?

Take care kak ogy

Comment by D'Rimba on June 14, 2009 at 1:13 AM

Saya percaya akak juga seorang pejunga bidang sastera dan bahasa Melayu. Bantulah golongan sastera dan bahasa sekentalnya akak. Mari kita rangka program sastera dan bahasa mahukah? Saya serius ini. Mana tahu akak ada ilham yang hebat boleh kita martabatkan bidang warisan bangsa penuh bermakna ini.

Comment by Ghazali B Abd Aziz on June 14, 2009 at 3:03 PM

Dear Ogy;

Doa saya, Agar Allah memberi keampunan terhadap arwah Ayahanda Ogy ... Semuga roh beliau bersama sama roh roh orang orang yang bertaqwa dan beriman ....

Masih bergenang airmata ini membqaca nukilan Ogy ...

Sedih sangat ....

Dan terima kasih kerana sudi berkongsi bersama sama kami coretan ini ...

Comment by thsisnels on June 14, 2009 at 11:53 PM

Dearest Kak Ogy,
Been thr. Loss our dearie dad 3yrs ago. A very sad loss indeed. But insyaALLAH they are all in a better place now.AMIN.
Emmuah

Comment by D'Rimba on June 15, 2009 at 12:17 AM

Saya baru saja hadir ke bengkel deklamasi sajak dan syair di DBP siang tadi....Cukup bermakna kak menyemai jatidiri bangsa. Saya tidak sangka makin cintakan seni warisan budaya bangsa secara tidak sedar setelah terlibat dalam bidang deklamasi puisi merdeka......

Zamri on June 15, 2009 at 5:23 AM

Salam Kak Ogy, arwah bertuah punya anak seperti Kak Ogy yang doanya tidak pernah putus-putus. Semoga rahmat Allah sentiasa bersama Kak Ogy dan keluarga.

Comment by G'Zain on June 15, 2009 at 11:59 AM

Salam Kak Ogy,

Al fatihah untuk ayah Kak Ogy. I know how does it feel, we are in the same boat.

Moga hidup Kak Ogy lebih diberkati.

Anonymous on June 15, 2009 at 5:36 PM

kita juga pasti ke sana..cuma masa Allah mengetahui..apa yang kita lakukan didunia pasti sahamnya terbalas di sana..apa yang dibawa hanya sedekah kita di dunia..amalan dan doa anak yang soleh..
agar tenang ayah kak ogy di sana..amin..

Comment by ida_nardiel on June 15, 2009 at 11:42 PM

sedih baca....semoga roh arwah ayah Kak Ogy dicucuri rahmat.....

Comment by D'Rimba on June 16, 2009 at 12:51 AM

Akak akan berlakon dalam pementasan teater Intan yang Tercanai di DBP pada 8-12 Julai 2009 ini, jam 8.30 malam kan? Betulkah akak? Akak Juhara Ayob juga akak Norzizi Zulkiflipun ada samakan? Bawah arahan A Wahab Hamzah karya Sasterawan Negara (SN) Dato' Noordin Hassan? Jangan lupa iklankan di blog akak ya mulai sekarang. Mudahan ramai yang hadir martabtkan budaya bangsa.

yattyoko on June 16, 2009 at 8:31 AM

salam akak ogy...
betuika apa yg Drimba tulih2? sedeyla cek mmg xdpt pi sbb cek ni jaooh. cek pun ada baca abg jamal ada plan ajak akak join konsert IB diakan? duet lagu sandarkan pd kengn la tuhhh.. kalo mcm2 cpt2la promot kat blog akak ni. pastu esok2 jgn lupa buat laporan bergambaq khas utk cek no... uhuks..

cek kan kalo cerita pasai arwah ayah akak kan. cek dok prasan dari dulu2 lg arwah kalo kluaq tv mesti panggil akak nama penuh..Fauziah.. xdakla dok panggil ogy ka apa ka..
cik pojiah kaa...ummi cik minah kaa..

pastu cek ingat arwah kalo tiup daun, daun tu letak dlm poket kot dia...pastu dia bawak kluaq tiup bunyi mcm ala2 trompet..ms tu cek dok ingat tah2 miming apa arwah ni. rupanya mmg betui2 no.

lg 1, cek ingatla dlm byk2 penyanyi kat msia ni... arwah ja yg dok nyanyi utk pontianak... rasa2 org lain mmg xdak...

lepas ni akak ogy kena tulih pasai arwah mak akak plak. cantik sungguh arwah... ishhh esp dlm cita Antara 2 Darjat. mmg cek minat gila tgk filem tuu...Tengku Zaleha...

ok akak ogy, jgn lupa pesan Drimba.. promot jgn xpromot... hah peminat kat msia tu sokong jgn xsokong... jumpa akak ogy peluk cium dia wakil cek no.. uhuks..

Comment by lina on June 16, 2009 at 8:55 AM

hye kak...its me lina...

al-fatihah...amin..

semoga akak tabah dalam mengharungi segala dugaan dari NYA...

lina dan husband pernah rasa perasaan kehilangan seseorang yang bernama ABAH...kerana tugas, kami terpaksa menetap di Havana, Cuba pada masa tue dan hanya dapat tahu berita arwah abah dah takder...kami tak sempat nak balik mohon ampun apatah lagi tatap wajah arwah buat kali terakhir...memang terkilan yang amat sangat.. tapi itulah ketentuan dari NYA...

lina doakan kak ogy sentiasa tabah dan lebih bersemangat mengharungi setiap dugaaan yang mendatang...

Comment by J.U.L.I.E on June 16, 2009 at 2:38 PM

hi KAK OGY, i reading your blog and it's nice. Bykkan doa kepada arwah bapa yg aman di sana, you have to be strong. I know you can!! hidup mesti terus. Saya fhm apa yg kak ogy rasa bila bercerita mengenai arwah bapa tersyg.

So here, I sent to you the best blog award and the lovely blog award. Check it out. To check, visit my blog. Tu pun kalo kak ogy sudi menerimanya.

Have a nice day.

ROSE on June 16, 2009 at 3:06 PM

Salam Ogy...

Suatu ketika dulu saya pernah melihat bagaimana mesranya Ogy bersama kakak Ogy Noraini dan arwah bergurau senda di kedai keluarga Ogy di Pertama Kompleks. Di dalam hati saya berkata "what a happy family". Saya kagum dengan keluarga Ogy kerana tidak sombong. Saya dan kawan2 selalu melepak di Pertama di zaman remaja dulu. Ogy tak lokek dengan senyum kalau saya dan kawan2 melintas di depan kedai. Tapi saya selalu mengelak untuk memandang Ogy kerana saya malu sebaliknya Ogy yang lebih mesra.

Masa beredar dan kita semakin matang dan berusia. Yang remaja akan meningkat dewasa dan lumrah kehidupan, yang tua akan kembali kepada PENCIPTANYA.

Entry Ogy kali ni saya baca dengan linangan airmata kerana saya pernah melihat kemesraan itu. Saya pernah menyaksikan kasih sayang seorang ayah kepada Ogy. Saya pernah menjadi saksi kepada secebis kenangan manis Ogy bersama arwah ayah. Justeru itu saya merasai kehilangan dan kerinduan Ogy. Dimasa yang sama saya juga sedang meratapi kehilangan emak yang telah pergi dua minggu yang lalu.

Hang on there sis... Saya doakan Ogy tabah. Sebagai umat Islam, memang kira redha dengan pemergian orang2 yang tercinta tapi selalunya kenangan2 indah bersama mereka sering mengundang airmata. Kadang2 macam tak percaya bahawa mereka telah tiada sebab mereka sentiasa ada di dalam hati kita.

Saya juga doakan semuga Allah cucuri rahmat ke atas roh kedua orang tua Ogy dan semuga roh mereka ditempatkan ditempat yang istimewa. Semuga diampunkan segala dosa mereka, dilapangkan kubur mereka dan diringankan azab ke atas mereka...Amin...

Selalulah bersedekah bagi pihak mereka Ogy, agar amal jariah itu akan membantu mereka di alam sana.

Take care sis...

- Al Fatihah -

haza on June 16, 2009 at 3:40 PM

salam,sayu rasa hati bila mbaca nukilan akak ni,smpai airmata xdisedari mengalir...sabr ye kak

Comment by MaMaQaYPo FaMiLy on June 16, 2009 at 3:40 PM

Al Fatihah!!

Dari DIA kita datang.. kepad DIA kita kembali...

Comment by hazlin on June 16, 2009 at 11:06 PM

salam,
semoga roh arwah sentiasa damai di sana.

pastinya rindu tetap membara terhadap ayah tercinta..

Anonymous on June 17, 2009 at 1:28 AM

Kak Ogy, masukkan lagu Simfoni kasih sebagai lagu latar blog ni..
che abang

Comment by Shahronizam Idham on June 17, 2009 at 1:30 PM

Akak Gegirl, berlinang airmata bila baca entry akak. Terlalu menyentuh hati. Walau apa sekalipun akak harus sentiasa tabah menghadapi hari-hari yang mendatang.

Comment by hEMoHemO87 on June 17, 2009 at 1:46 PM

salam...sesiapa pun akan merasai apa yg kak ogy rasa..
yang berbeza hnyalah waktu bila akan merasai..
mcm sy sendiri,bg sy masih terlalu awal untuk sy lalui semuanya.dlm usia 21 tahun sy dh kehilangan kasih keduanya..
terlalu bnyk kenangan..mmg sukar untuk dlupakan.setelah merasakan sendiri,sy mmg kagum dgn sesiapa yg tabah mnghadapi dugaan ini..
pedih memang pedih...tp,terpaksa dihadapi juga..
semoga kak ogy tabah selalu..
mereka tidak pergi sebenarnya..
mereka masih di dalam hati dan selamanya akan di situ kerana mereka tiada ganti...

Comment by katak_78 on June 17, 2009 at 3:50 PM

Al-Fatihah...kak..katak_ayu doakan agar rohnya dicucuri rahmatNya....saya amat takut kehilangan abah atau mak...mcmne saya nak hidup tanpa mereka.....cukup la saya dah kehilangan abg yang saya sayangi ...tapi saya sedar...kita semua akan pergi menemuiNya....

Comment by katak_78 on June 17, 2009 at 3:59 PM

Kak Ogy..ada permintaan..ble tak post kan video clip cik Minah...nak sgt tgk gelagat dia depan kamera cammane....puhhlizzzzz...

Comment by ummiQisti on June 17, 2009 at 5:20 PM

Sabar byk2 kak og...semoga arwah sentiasa berada ditempat org2 yg ALLAH kasihi..Amin.

hanya kita yg kehilangan ayah saja yg tahu apa itu 'rindu'..

sishahira on June 18, 2009 at 8:21 AM

Assalammualaikum wa Rahmatullahi wa Barakaatuh.

Jikalau diri ini ingin sangat menitipkan satu surat kepada Fauziah Ahmad Daud yang selalu ditontoni semenjak kecil, bagaimanakah caranya?

Comment by chimera on June 18, 2009 at 8:26 PM

Kematain adalah sebaik-baik peringatan...

InsyaAllah, dia aman di sana... dan utk pastikan dia benar2 aman, kita juga merupakan antara yg perlu memainkan peranan... bukankan salah satau dari perkara yg menlindungi kita di sana ialah doa dari anak soleh/solehah...

berdoalah selalu utk kesejahteraan mereka2 yg kita sayang yg telah tiada...
sama-sama kita doakan...

salam sayang...

Comment by zaharah on June 19, 2009 at 9:58 PM

Assalamualaikum,Frankly speaking This is my first time blogging.Saya ni one of your big fans.I can never forget you as Asmidar dalam cerita ali Setan.Masa tu saya Form 5.Berkobarlah semangat nak masuk U bila tengok citer tu.Tapi apakan daya,tak tercapai cita-cita tu.akhirnya saya jadi cikgu.Murabbi la jugak tu.About you entry Simfoni Kasih Buat Ayah, I am touched!Saya bersyukur kerana masih mempunyai seoarang abah yang masih sihat dan mampu melayan karenah cucu-cucunya seramai 9 orang.6 lelaki 3 perempuan.Saya doakan semoga kak Ogy tabah mengharungi kehidupan biarpun tanpa insan-insan yang tersayang dan selamat datang ke dunia sebenar seorang IBU.By the way ,Cik Minah you is so CUTE!!!

Comment by arnamee on June 20, 2009 at 2:19 AM

Salam syg kak ogy..

bertuahnya ayah dia, dpt anak yg tabah dan selalu doa,dan mengingatinya..:)

Comment by S. Suhana Ros on June 20, 2009 at 4:16 PM

al-fatihah untuk arwah...

Comment by Jeehan on June 20, 2009 at 9:50 PM

SELAMAT HARI BAPA.

Comment by yus on June 21, 2009 at 3:56 AM

Salam buat Kak Ogy (eventho u sama baya dgn my mum..ekkee)..

Al Fatihah buat Almarhum Ayahanda dan Bonda Kak Ogy..

Sesungguhnya saya insaf bila membca catatan Ummi pada kali ni..

Comment by Basikal Jepun on June 21, 2009 at 12:29 PM

Al Fatihah buat Dato',

Salam Kak,
Sudilah kiranya nak link kan blog saya yang humble ni kat blog bro...buleh ke hehehe:
http://basikaljepun.blogspot.com
Selamat berjaya Kak Ogy!
P/S: Amyza just linked me!
Arigatoghozaimasu!

Comment by doreen sutton / adorin ariff on June 22, 2009 at 5:30 AM

salam akak..dh lama doreen x jengah hehheh..eh, bkn lama xjengah...ada singgah2..tp, akak xdx cter bru lg..doreen pn x la tggl msg plak tu..akak ada ms, akak tgk la online butik doreen http://adorinellys.blogspot.com hehhehe...sj2 nk share ngn akak apa doreen buat skang..

all the best ye akak...u must b busy no, dats y no updates..

salam

Comment by SYAbAR on June 22, 2009 at 3:44 PM

Kak Ogy,
1st time saya masuk blog Kak Ogy dan letak komen.

Sememangnya saya mengenali akak sekeluarga (Datuk, Datin & Kak Ogy sendiri) hanya melalui filem dan nyanyian. Zaman kanak2 saya diisi dengan filem2 P. Ramlee & Datin juga keceriaan lagu2 nyanyian Datuk. Bila remaja diambilalih pulak oleh kemahsyuran Kak Ogy. Sebab itulah, jiwa saya rasa dekat dengan Kak Ogy sekeluarga. Hingga hari ini saya tak pernah jemu melihat dan mendengar, sehingga mama berkata `Min tak jemu2 ka dok tengok cerita ni berulang2. Oh! Tidak... kerana bila dah jd `POJAAN HATIKU' susah nak buang.

Setiap peristiwa yang menimpa Kak Ogy, kalau yg gembira saya tumpang seronok, yg duka saya buang jauh2 tak nak langsung ambil pot. Biar org kata Kak Ogy laser atau over, semua tu masuk telinga kanan keluar telinga kiri.

Lagu dan lirik Simfoni Kasih tu memang benar2 mengusik kalbu. Saya mengikuti dan mendengarnya lagunya dengan kalbu dan tak heran kalau airmata jernih turut mengalir sesyahdu lagunya.

Syabas Kak Ogy. Teruskan usaha memartabatkan warisan seni ayahbonda yang ada dalam dirimu. Doa saya semoga Kak Ogy sentiasa bahagia. Kalau boleh saya nak lihat si kecil ada `PAPA'.

Comment by My Life My World on June 22, 2009 at 5:46 PM

Alfatihah untuk arwah ayah Kak Ogy, Haji Ahmad Daud. Dan terima kasih banyak-banyak Kak Ogy kerana sudi berkongsi cerita yang sangat eksklusif ini.Dan semoga akak terus berkarya di Blog ini.

Comment by fizzy on June 23, 2009 at 11:59 AM

salam kak....nk ajak akak join blog sy ar..berminat nk kongsi ngn akak cri2 nk wat skrip....

Comment by T.A.G EyLa on June 23, 2009 at 3:25 PM

Al-fatihah...

semoga arwah ditempatkan dengan hamba2 yang beriman...

Comment by jamilah_zed on June 23, 2009 at 3:52 PM

Ogy...Al Fatihah to your arwah father!...I remember when my father passed away.Sadly i was not with him since i've been living in Penang.I saw him last about a month before he passed away.The last he held me and kissed me..then he whispered in my ears that no matter how far i am..i will always be in his heart.Those were his exact words.
I remember your father as a very kind man. He was very nice to me. Your late mother included. Masa dulu i selalu pegi tidur rumah you..they always made me feel welcome..and a part of your family.I cherish those times!!..We were so young and carefree !!

Comment by fatimah azzahra on June 24, 2009 at 12:11 PM

Salam, kak Ogy...
Bercampur baur perasaan bila baca
Simfoni Kasih Buat Ayah. Teringat arwah apak yang baru pergi 3 Mei 2009. Memang sedih kan bila kita kehilangan emak ayah. Tapi nak buat macam mana, itula ketentuan Allah. Cuma macam kak Ogy tulis la, kadang-kadang kita teringat jugak kenangan bersama arwah. Cara saya nak menghilangkan kerinduan dan kesedihan, saya akan membaca yasin setiap hari selepas solat. Selain tu setiap kali saya bersedekah, atau buat kebaikan memang saya akan niatkan bagi pihak arwah bapak saya.Itulah yang seelok-eloknya. Sebab hubungan antara anak dan ayah tidak terputus sungguhpun sala seorang telah tiada di dunia ini.

Comment by theconfused on June 25, 2009 at 4:32 PM

kak ogy, welcome to blog world...

alfatihah utk ayahanda mu...

:)

RADHI on June 26, 2009 at 5:07 AM

Salam Kasih Kak Ogy,

Saya amat meminati Kak Ogy dari muda lagi.

Kisah2 Kak Ogy, suka duka kak Ogy sememangnya saya ikuti sejak saya kecil lagi.

SETIAP HARI SAYA BERDOA AGAR DAPAT BERSUA DENGAN KAK OGY... KERANA SAYA AMAT MEMINATI LAKONAN DAN KISAH KAK OGY..

SEMOGA ALLAH MAKBULKAN DOA SAYA

Comment by GreenLava on June 27, 2009 at 12:24 AM

Assalamualaikum,
Fauziah Ahmad Daud ada blog? Welcome to the blogosphere Kak Ogy.
Thank you for sharing. Media always potray celebrities to their own liking.
What better way to tell your own version of the stories than to write them yourself -with a blog!.

Comment by AKU HIDUP DALAM BLUESSSS!!!! on June 27, 2009 at 6:06 AM

Assalammualaikum kak Ogy saya sharul yg menemuramah kak ogy menerusi radio langkawi fm tempoh harii...ingat takk?..kalau sudi lawatlah blog syaaa jugaaa yerr!!...krn saya ada highlight psal kak ogy!!!... anywayy, bt d way, in d highway kak ogy 4ever best!!!...luv u so much!!!

Comment by Izwan on June 27, 2009 at 12:15 PM

salam kak ogy...
sedih kan bile kite kehilangan org yang kita rapat n paling kite sayang..wan pon dah kehilangan arwah mak..die mengidap penyakit kanser pangkal rahim..kadang2 kalau balik cuti teringat pasal die ngah terlantar sakit tersenyum kat wan tym wan ngah masakan bubur nasi kat die kat dapur..sedih ar..huhuhuhuh..

tapi kak ogy beruntung coz dah ade cik minah yang comey lagi keletah..kn2 ...ske tengok die..t kisz kn untuk die k...semoga kak ogy tabah dalam hidup..piece!!!

Comment by FAD ARIFFIN on June 28, 2009 at 1:45 AM

Al-Fatihah untuk arwah. Saya cukup suka dengan lagu Simfoni Kasih. Tiap kali tengok cerita Abang, mesti saya ulang dan ulang babak Kak Ogy nyanyi lagu tuh.

Sampaikan lagu Simfoni Kasih nih pun antara lagu wajib bila berkaraoke!

Comment by Ibu Azam Azim on June 29, 2009 at 5:42 PM

Ketika di tingkatan 3, dalam satu pertandingan nyanyian antara sekolah, saya nyanyikan lagu Simfoni Kasih ni. Masa tu berangan sungguh jadi Fauziah Ahmad Daud. Penuh perasaan saya menyanyi. Suara bukan sedap sangat pun. Tapi saya berjaya dapat tempat ke 3. Lagu Simfoni Kasih ni adalah lagu yang sangat saya dan ibu saya suka. Al fatihah untuk penciptanya. Amin.

Comment by Sparrow_Wing on June 29, 2009 at 11:34 PM

Hi Auntie Ogy! It's me Jalilah, Jamilah's daughter. Read about Michael on your post. Mmg sedih dia dh meninngal kn? Channel MTV asyik tunjuk video klip dia je. Sronok pulak dpt tgk lagu2 legendary dia balik. Al-fatihah.

Comment by tinni on June 30, 2009 at 11:58 AM

salam sila dtg sila singgah tgk tudung sulam tangan

Comment by Y u Z z 9071 on July 3, 2009 at 10:55 AM

menitis air mata...

terharu...saya

Comment by Princess DiCaprio on July 8, 2009 at 10:49 AM

Kak Ogy..tak sangka saya pun turut mengalirkan air mata..I'm in d office, reading it and i shed my tears.. but I juz cant stop reading it till d end.

Al-Fatihah buat arwah. Saya juga turut membesar dgn hasil seni arwah. Dan saya juga sangat berbangga dgn beliau..

semoga Allah mencucuri rahmat atasnya dan dipermudah segala jalan dan urusan. Amin~~~

Comment by iena on July 9, 2009 at 1:55 PM

salam..penah dengar ttg produk Minyak Kelapa dara??nak tahu lebih lanjut lg ttg kebaikan minyak kelapa dara?? klik
www.bio-asli.com/?id=zuidah77

Comment by kikin on July 9, 2009 at 3:43 PM

alamak saya salah parking pasal komen somfoni buat ayah ni. terparking kat Micheal jackson pulak. waduhhh

Comment by []--M!z F4t!N--[] on July 12, 2009 at 3:29 PM

huh~~~mcm xd ape dpt disuarakanla kak.tetibe terlintas kenangan bersama arwah abah pulak.sedih menjadi anak yatim ni kan kak?? cume kite juge perlu sedar yg anak yatim ni dekat disisi allah.semoga roh2 mereka ini bersemadi dgn aman.al-fatihah......

Comment by ayieshahri @ my|bachelorman on July 13, 2009 at 11:54 AM

kak ogy... bila nak follow blog sy plak
from: ayie PJ

Comment by Nini - Mrs teDDy on July 15, 2009 at 9:28 AM

kak ogy..
Untung kak Ogy mempunyai ayah yg sebegitu baik, mengambil berat ttg keluarga dan org lain..

Bila kak ogy sentuh tentang pendidikan, sy teringat catatan kak Ogy sebagai salah seorang bekas pelajar SMKCBN didalam sebuah buku terbitan khas sempena 100 tahun sekolah kita dulu. Sy terbaca ttg pengakuan kak Ogy yg benar2 mahu jadi seorang penghibur.
Alhamdulillah, kak Ogy dah berjaya.

Al-Fatihah utk arwah..

Comment by kuizikel on July 16, 2009 at 1:28 PM

terpaksa cari tisu masa baca entry ni.. (;_:) semoga arwah tenang di sana...

Comment by adekz on August 1, 2009 at 2:05 PM

akkkkk...bile time sy dpt jumpe ar?sy smpai da ade 2 baby la ni...

Comment by HEAVENLY BEAUTY on August 2, 2009 at 11:42 PM

hye kak ogy...assalammualaikum...
come to visit my blog
www.heavenbeuty.blogspot.com because i want to tell u something that Being beautiful is the birthright of everyone..

Comment by ME on August 4, 2009 at 10:40 AM

Salam Ogy
Saya membesar di zaman Ahmad Daud Show .. mengagumi anugerah yg Allah berikan kepada Allahyarham. Semoga ayahanda Ogy, Haji Ahmad Daud di tempatkan bersama2 hamba2nya yang beriman. Amin.

Comment by ARIFF BUDIMAN on August 4, 2009 at 10:05 PM

Salam ziarah dari saya orang penang
http://warna-nostalgia.blogspot.com/

Comment by Chooyaya! on August 5, 2009 at 12:41 PM

salam... kak ogy, saya faham kerinduan kak ogy pada arwah ayah kak ogy... i do feel the same.. menitis air mata bila baca entry nih.. sama2 la kiter berdoa supaya ayah2 kita ditempatkan bersama orang2 yang beriman...

ni entry saya cerita pasal arwah ayah saya..

http://surayasulatin.blogspot.com/2009/03/ayah-part-ii.html

http://surayasulatin.blogspot.com/2009/03/ayah-part-i.html

Comment by eiz a.k. angah on August 14, 2009 at 9:18 AM

saya pun terasa kehilangan arwah Hj Ahmad Daud.. kak ogy kena tabah.. saya memahami perasaan kak ogy dan keluarga.. semoga roh arwah di tempatkan dikalangan org2 yg beriman.. insya Allah....

Anonymous on August 14, 2009 at 5:14 PM

Saya pun tiada ayah dan ibu lagi. Memang rindu pada belaian dan perhatian mereka. Tapi dapat menumpang kasih ayah dan ibu mertua sekarang. Alhamdulilah. Semoga roh ibu bapa kita dicucuri rahmat Allah dan ditempatkan ke dlm syurga.
REBEN UNGU

Anonymous on August 20, 2009 at 11:18 AM

Hi Kak Ogy..
Saya mcm kak ogy juga..dah tiada mak dan abah. Orang tua saya dah 10tahun pergi menemui Ilahi. Saya dpt rasa apa yang kak ogy rasa. Kerinduan pada orang tua yang telah tiada sukar utk diungkapkan dgn kata-kata. Kerinduan yang tiada penghujung. Hanya doa dan bacaan ayat2 suci utk mereka sahaja dapat mendamaikan resah rindu saya kepada mereka. Betul tak kak Ogy? Semoga roh ibu bapa kita sentiasa dicucuri rahmat Tuhan dan ditempatkan bersama para syuhada. Amin.

ZERIN,KL.

Anonymous on August 20, 2009 at 11:27 AM

Kak G..
Pe kabar? Lama tak update citer kak G kat blog ni..nape? Busy ek? Esok lusa dah puasa, jadi saya ucapkan Selamat Menjalani Ibadah Puasa untuk kak g dan cik minah. Cik minah mesti tak puasa kann? Tapi nanti hari raya, dialah paling byk dpt duit raya..kalah mummy dia. hehehe.. Kak G, kirim salam dgn cik minah tomel-tomel tu..
Bye bye..
KAK CU,Banting.

Comment by phalla on September 1, 2009 at 4:31 PM

you site his nice, could you exchange my link?
here is my link
I hope you can share friend ship me..
thanks you in advance

Anonymous on September 2, 2009 at 10:18 AM

Apa citer ogy bulan puasa ni. Senyap je. Kenapa tak update blog? Tak syok la bila open blog, tapi tak selalu nak update. Macam blog aznil, selalu dia update. Tak seronoklah peminat nak baca mcm ni Ogy. Baik tak payah buka blog celoteh Ogy ni.
Sowi rr..
ZAMRI

Comment by Zayu Hisham on September 3, 2009 at 10:52 PM

salam ramadhan kak oqy...baru terjumpa blog ini.apa pun kita doakan dan banyakkan sedekah ayat2 suci kepada arwah.saya juga masih teringatkan arwah ayah. tugas kita sebagai anak ialah sentiasa mendoakan mereka di tempatkan dikalangan orang beriman.amin!

Comment by ~PakKaramu~ on September 10, 2009 at 12:40 PM

Visiting your blog

Comment by AiAi on September 11, 2009 at 12:10 PM

tersedu sedan saya membacenye. harap kak ogy tabah hadapi dugaan yg telah ditentukan olehNYA.

Comment by Shaharuddin Othman. on September 27, 2009 at 11:29 AM

Al-Fatihah buat arwah dan juga saudara kita yang seagama dengan kita yang telah pergi dahulu daripada kita...
Diharap sikap arwah yang tegas dan pemaaf itu akan tertanam di lubuk hati ogy semoga menjadi yang terbaik dalam hidup ogy buat selamanya...amim..

Comment by gummybear on October 3, 2009 at 11:01 AM

salam kak ogy..
sedih baca citer kak ogy..
smpai saya mengalirkn air mata..

betapa tingginya nilai kasih seorg bapa..

Comment by tHEoNeANDoNLy on October 10, 2009 at 10:59 AM

al-fatihah, utk kedua ibu dan bapa kak faiziah. Sedih la baca n3 kak fauziah. sy paham.. Kuatkan Semangat, utk anak kak fauziah. Kita senasib, xada ibu&ayah lagi.. Saya doakan yg terbaik utk akak. AMIN...

aking on October 14, 2009 at 5:01 AM

Salam Kak Ogy,

tak dpt dibyangkan perasaan kak ogy, semoga Allah s.w.t mencucuri rahmat ke atas arwah. Al-Fatihah.

p/:oh ya, rupa sepupu saya ada iras-iras kak ogy**dia selalu gelak beranganz** dan mak sepupu saya ada iras-iras arwar ibu akak. Kami selalu panggil mak sepupu tuh instead of mok de, mak de saadiah..heheh zaman muda sejibik.

Comment by 1malaysia on October 21, 2009 at 2:06 PM

Hai,
Saya ingin berkongsi link hebat ini.
Hanya Klik boleh dapat Wang!


Sungguh mudah.

Comment by Photographer RAZAK RAMLI on October 22, 2009 at 2:53 PM

ALFATIHAH.Semoga Allah cucuri rahmatNYA buat ayah Ogy.
Walaupun saya tak pernah bersua dengan arwah.Dia insan yang pernah menghiburkan jutaan manusia di bumi Malaysia.Jasa terpahat sampai bila-bila dalam sejarah hiburan Malaysia.

Comment by aien~s corner on October 23, 2009 at 5:29 PM

jgn lupe bdoa untuk dia..

Comment by linda on November 8, 2009 at 5:55 AM

Assallammualaikum Kak Ogy, saya peminat kak Ogy, walaupun Kak Ogy dah tak berlakun lagi, apa pun kak Ogy setiap cabaran dan rintangan memang silih berganti, hanya Do'a mengiringi kehidupan seharian kita. TawakkaltuAllahllahi. Teruskan saya tetap menyokong kak Ogy. Saya amat suka filem kak Ogy bersama Azmil, 'Suara Kekasih' Azmil seorang yang menghargai watak yang dia bawa, berkesan. Syabas Kak Ogy.

Comment by puteri gunung jerai on November 18, 2009 at 11:19 PM

Assalamualaikum akak...
ketika saya mencoretkan sesuatu disni..air mata saya masih belum berhenti menitis.Membaca bait2kata yang akak coretkan,cukup menyentuh hati saya..Makin laju air mata saya bila akak "memohon maaf pada ayah kerana tidak dapat memberikan cucu"..situasi yang sama yang sedang saya alami kini..
Hati seorang wanita yang cukup kuat naluri keibuannya..
Akak..mungkin juga ibu dan ayah saya akan pergi tanpa sempat menatap wajah cucu mereka ,tapi inilah hakikat yang Allah telah beri pada saya dan pada kita..

Akak, saya amat berharap agar Allah memberi saya kekuatan seperti yang ada pada diri akak.Saya kagum dengan akak.Akak cukup kuat dari segala hal.

Alangkah bertuahnya saya jika dapat bertemu akak bersama "anugerah" Allah pada akak itu.Berbahagialah akak ,walaupun tidak dapat menumpahkan kasih sayang pada darah aging sendiri,namun anugaerah itu cukup dan memadai..tidak seperti saya yang hanya mampu menumpang kasih pada anak orang.

Akak..
biasanya saya akan ketawa besar dengan jenaka akak..tapi saya tak sangka rupanya,bila membaca cortan pilu akak,saya menangis tersedu2.Betul2 tersentap hati saya..

Harap akak dapat hubungi saya.banyak yang saya ingin berkongsi dengan akak..silalah email saya aidashahana@yahoo.com
kekuatan akak..inspirasi saya..

wassalam..

chinta kaseh... on November 24, 2009 at 4:21 PM

Salam kak ogy..sayu dan sedih rasa hati sy ketika membaca entri kak ogy nih.Menitis air mata ketika membacanya.Sy dpt rasakan ketika kak ogy taip entri nih sure air mata kak ogy minitis dgn lajunya.
Namun sebak lagi sy apabila ayah sy bercerai dgn mak sy di kala usia mereka masing sudah mencecah lima 50an.
jika kak ogy sedih kerana ayah kak ogy sudah tiada, tp sekurang2nya kak ogy tahu dia mmg sudah tiada,dia pergi dgn tenang di sana.. tp bagaimana jika dia ada tapi sejak berpisah dgn emak sy, sy langsung tak pernah jupe dan dgr kabar berita dari dia.Tahun nih genap 3 tahun mereka berpisah dan sy langsung tak dgr kabar berita dari ayah sy.Bayangkan betapa rindunya saya pada dia.Situasi kite mmg berbeza namun cerita dan kisahnya mmg sama iaitu kehilangan ayah.Sayu rasa hati bile hari raya, sy x dpt mencium tgn ayah.Sehingga sy menaip komen ini sy, air mata sy turun laju kerana sy teramat rindukan gurauan dan ketawa ayah yang kini semuanya hanya tinggal kenangan semata-mata.

Comment by NASSURY IBRAHIM on December 30, 2009 at 2:02 AM

Tahniah, Ogy ada blog. Ini penting untuk rujukan akademik.

Comment by HanRahim on January 6, 2010 at 5:44 PM

Ogy, perginya seorang ayah terlalu amat mengesankan. Saya juga baru melalui perpisahan dengan ayahanda tercinta. Ayah seorang polis, kesusahan hidup tidak menghalang kami dari merasa bahagia. Saya anak ke 3 dari 9 adik beradik, tapi saya tak tahu mengapa saya terlalu rapat dengan ayah.

Ok.. terlanjur di sini, saya ucapkan tahniah mendapat cahayamata.

Salam.

Comment by Rudy Djoe on January 8, 2010 at 3:54 PM

Salam,

Your father is a legend. His version of 'Manha De Carnaval' (backed by John Lee Orchestra in the 60s from his album 'Raja Kelawar' is very nice.

And of course, your Mother, Saasiah, a Primadona, my one and only 'Puspawangi' and 'Nora Zain'.

May Allah bless the soul of your parents. Amin

P/S: Love your first appearance in 'Hati batu' ;)

Comment by Mariah Mohamed Ali on April 9, 2010 at 12:26 PM

mmg sedih bila perginyer org tersayang...sy baru jer khilangan ibu pada 24 Dis 2008...Tuhan jer yang tau mcm mana perasaan ketika tu...sama2 ler kita berdoa agar mereka berada ditempat org2 yang beriman....

Comment by Dr. Mohd Faizal B Nor Azmi on July 8, 2010 at 5:11 AM

Salam kak ogy

tulisan kakak telah mengubah tanggapan saya pada arwah bapa saya

terima kasih atas kesedaran ini

al-fatihah

Comment by Afzainizam on July 10, 2010 at 11:33 PM

Bukan kacang sebarang kacang.
Kacang melilit si kayu jati.
Bukan datang sebarang datang.
Datang membawa hajat di hati.

Anak raja main congkak,
Main congkak punya pelan ,
Boleh saya tumpang bertanya,
salam dihulur tanda persahabatan,

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
WELCOME—WELCOME-- WELCOME
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
WELCOME.WORLDCUP  
╔══╦══╗╔╦══╗  
╚═╗║╔╗║║║╔╗║    
╔═╝║║║║║║║║║ 
║╔═╣║║║║║║║║    
║╚═╣╚╝║║║╚╝║    
╚══╩══╝╚╩══╝
SAY.NO.JUDI.BOLA
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
WELCOME-- WELCOME-- WELCOME
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

Salam kunjungan salam ziarah…. Thanks kerana berkongsi story pada kami. Salam sebuah persahabatan salam satu perkenalan dari blog kami... Moga kami mendapat maklum balas dan respont yang baik dari blog anda...

Comment by amira zakiah on July 28, 2010 at 11:35 PM

al-fatihah utk sme umat islam yg dh meninggal...!may God bless us.

Post a Comment